گفتم؛ که روی خوبت، از من چرا نهان است؟!.
گفتا؛ تو خود حجابی، ورنه رخم عیان است.
گفتم؛ که از که پرسم، جانا نشان کویت؟!.
گفتا؛ نشان چه پرسی، آن ¬کوی بی¬نشان است.
•محمّد،
•احمد،
•عبدالله،
•محمود،
•مهدى،
•برهان،
•حجّت،
•حامد،
•داعى،
•شرید،
•صاحب،
•غائب،
•قائم،
•خلف صالح،
•منتظر و ... .
•ابوالقاسم- هم¬ کنیه پیامبر(ص) - ،
•ابوعبدالله،
•اباصالح.
مرحوم نورى ابو ابراهیم، ابوالحسن و ابوتراب را نیز از کنیه¬هاى ایشان شمرده است.
در این¬جا پاره¬اى عناوین و صفات که در ضمن زیارت¬هاى مختلفه و ادعیه مربوط به حضرت مهدی(عج) مورد تصریح قرار گرفته است، اشاره می شود. با این امید که دقّت و تأمّل در آن ها، ما را با شؤون مختلفه آن بزرگوار آشنا ساخته و مقاماتى را که غالباً از لسان معصومین، در ضمن این دعاها و زیارت¬ها براى امام دوازدهم بر شمرده شده، برای ما روشن¬تر شود.
برای امام مهدی(عج) بیش از 300لقب ذکر شده که هر یک بر بُعد خاصی از شخصیت و ویژگیهای اخلاقی و روحی آن حضرت دلالت دارد. از جمله آن هاست:
•مهدی،
•منصور،
•قائم،
•حجتالله،
•صاحبالامر،
•خلف صالح،
•بقیةالله،
•منتقم،
•موعود،
•خاتمالاوصیا،
•داعی،
•باسط،
•ثائر،
•صاحب الزّمان،
•ولیالله،
•خلیفة الرّحمان،
•برهان،
•سیّد و
•منتظر.
قابل ذکر این که، تمام این عناوین و اوصاف به طور خاص در مورد حضرت مهدی(عج) وارد گردیده، اگرچه بسیارى از آن ها در مورد سایر امامان بزرگوار اسلام نیز می¬تواند مصداق داشته باشد.
یکی از مشهورترین نامهای حضرت است.
امام باقر(ع) درباره دلیل نامگذاری آن حضرت به این اسم، میفرماید: « ... قائم آل محمّد(عج) را به این دلیل، مهدی مینامند که او، مردم را به آن دسته از اموری که برایشان پوشیده است، هدایت خواهد کرد.»
حضرت صادق(ع) نیز در این باره میفرماید: « ... به آن حضرت، مهدی گفتهاند؛ زیرا او مردم را به امری که آن را گم کردهاند، هدایت میکند.»
یکی از القاب حضرت مهدی(عج) است.
امام رضا(ع) در تبیین دلیل این نامگذاری، میفرماید: « ... حضرت صاحب الامر(عج) را قائم نامیدهاند، چون او، به حقّ، قیام خواهد کرد.»
شیخ صدوق در کمال الدّین نقل میکند که «صقر بن دلف» گفت: روزی از حضرت امام محمّد تقی(ع) پرسیدم: یابن رسول الله، چرا فرزند امام عسکری(ع) را قائم نامیدند؟!. آن حضرت فرمود: « ... برای این که او اصل امامت را پس از فراموش شدن و روی¬گردانی بیش تر مردم از آن، دوباره مطرح خواهد ساخت.»
از امام جواد(ع) روایت شده است که حضرت مهدی(عج) را منتظَر مینامند چون دوران غیبت وی، بسیار طولانی خواهد بود. مخلصان امت با وجود طولانی شدن این دوره، ظهور او را انتظار خواهند کشید، ولی شک¬کنندگان، دچار تردید خواهند شد و او را انکار خواهند کرد.
مرحوم آیت¬الله سید محمّد باقر مجتهد سیستانی پدر آیت ¬الله ¬العظمی سید علی سیستانی برای آن که به محضر امام مهدی(عج) شرفیاب شود، چهل جمعه هر هفته در مسجدی از مساجد قم، ختم زیارت عاشورا آغاز می¬کند.
ایشان می¬فرماید: در یکی از جمعه¬های آخر، ناگهان شعاع نوری را مشاهده کردم که از خانه های نزدیک آن مسجدی که من در آن مشغول به زیارت عاشورا بودم، می¬تابید؛ حال عجیبی به من دست داد، از جای برخاستم و به دنبال آن نور رفتم؛ در زدم، وقتی در را باز کردند، مشاهده کردم حضرت ولی عصر(عج) در یک از اتاق¬های آن خانه تشریف دارند و در آن اتاق جنازه¬ای مشاهده کردم که پارچه¬ای سفید به روی آن کشیده بودند؛ وقتی من وارد شدم و اشک¬ریزان سلام کردم، حضرت به من فرمود: چرا این گونه دنبال من می¬گردی و رنج¬ها را متحمّل می¬شوی؟!. مثل این سیّد باشید(اشاره به آن جنازه فرمود)، تا من دنبال شما بیایم. بعد فرمود: این بانویی است که در دوران بی¬حجابی(رضاخان) هفت سال از خانه بیرون نیامد تا مبادا نامحرم او را ببیند.[1]
در دستهای از روایتها و دعاها، امام(عج) را حُجّت یا حجّه ¬الله نامیدهاند. درباره دلیل این نامگذاری، نظرهای گوناگونی بیان شده است. از جمله گفتهاند: خداوند تبارک و تعالی به وسیله آن حضرت بر بندگانش، اتمام حجّت میکند و به همه پرسشها و شبهههای آنان پاسخ میدهد. به گونهای که در سرپیچی از حقّ، برای هیچ کس، به آن های باقی نخواهد ماند.
برخی نیز گفتهاند: امام زمان(ع) حجه ¬الله است؛ به این معنی که حکومت الهی بر همه خلایق، به دست آن حضرت تحقّق خواهد یافت.
امام مهدی(عج) را صاحب¬الامر نیز مینامند؛ زیرا آن حضرت، رهبر و پیشوایی است که خداوند تبارک و تعالی، پیروی از ایشان را بر همه بندگان خود، واجب دانسته است. از جمله در قرآن کریم میفرماید:«ای کسانی که ایمان آوردهاید، از خدا و پیامبرش و صاحبان امر، پیروی کنید.»
یکی دیگر از القاب امام مهدی(عج)، خلف صالح است که این تعبیر در سخنان ائمه اطهار(ع) بیش تر به چشم میخورد.
امام صادق(ع) در این باره میفرماید:«خلف صالح از فرزندان من است. مهدیِ این امّت اوست. نامش محمّد و کنیهاش، ابوالقاسم است که در آخر الزّمان، قیام خواهد کرد.»
مراد از خلف، جانشین است. آن حضرت را خلف صالح میگویند؛ زیرا جانشین همه انبیا و اوصیای پیشین است و همه علوم، حالتها و ویژگیهای آنان را در خود گرد آورده است.
از جمله لقبهای امام زمان(ع)، بقیّةالله است. درباره نامیده شدن آن حضرت به این لقب، دیدگاههای گوناگون، مطرح شده است؛
برای مثال، گفتهاند: این تعبیر، واژهای جامع و کامل است که شخصیت و عظمت آن حضرت را بیان میکند؛ زیرا آن حضرت، وارث آدم و یادگار کسی است که ملائکه بر او سجده کردند و همه موجودات در برابر او سر تسلیم فرود آوردند.
هم¬چنین گفتهاند چون آن حضرت قیام کنند، به کعبه تکیه میدهند و نخستین آیهای که به زبان جاری خواهند ساخت، این است: اگر مؤمن باشید، بقیّة الله برای شما از هر چیز دیگر، بهتر است. آن گاه خواهد فرمود: « ... منم بقیة الله و حجّت الهی و خلیفه او برای شما».
از آن پس، هر کس که به ایشان سلام کند، از عبارت « اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا بَقِیَّةَ اللهِ فی اَرْضِهِ» استفاده میکند.
«منتقِم» از دیگر لقبهای حضرت مهدی(عج) است. حضرت رسول اکرم(ص) در اینباره فرمود: « ... از جمله اوصاف مهدی آل محمّد این است که انتقام مظلومان را از ستمگران خواهد گرفت. افزون بر این، خود امام مهدی(عج) به احمد بن اسحاق نوشت: « ... من از دشمنان خداوند، انتقام خواهم گرفت.»
در بعضی دعاها و سخنان ائمه(ع)، از حضرت مهدی(عج) با عنوان وارث یاد شده است. پیامبر اکرم(ص) در خطبه غدیریه میفرماید:«آن حضرت، وارث علوم، کمالات، مقامات و منزلتهای همه انبیا و اوصیا و پدران بزرگوارش خواهد بود.» به عبارت دیگر، همه آن چه انبیا و اوصیا داشتهاند، او یک جا خواهد داشت.
موعود یکی از نامهای مشهور آن حضرت است که تقریباً در همه ادیان آسمانی به آن معروف است. امام سجاد(ع) در تفسیر آیه " ... وَ ما تُوعَدُون"، دلیل این نامگذاری را چنین بیان میفرماید: « ... مقصود، قیام قائم آل ¬محمّد(عج) است که وعده ظهور او به همه پیامبران و امتهای گذشته داده شده است.»
بنابراین، در زیارت آن حضرت آمده است: سلام بر آن مهدی که خداوند وعده داده است که به واسطه او بین همه مردم، وحدت و یکپارچگی ایجاد کند.
از جمله لقبهای حضرت مهدی(عج)، خاتمالاوصیاست؛ زیرا آن حضرت، آخرین وصی پیامبراکرم(ص) و آخرین امام معصومند که با ظهور خود، نظام عدل اسلامی را در سرتاسر جهان، حاکمیت خواهند بخشید. از خدمتگزار امام عسکری(ع)نقل شده است که وقتی به حضور حضرت مهدی(عج) رسیدم، آن حضرت خود را با این تعبیرها به من معرفی کردند:«منم خاتم الاوصیا که خداوند تبارک و تعالی به واسطه من، بلاها و فتنهها را از خاندان و شیعیانم، برطرف خواهد ساخت.»
در یکی از زیارتها با تعبیر «داعِیَ الله» از امام مهدی(عج) یاد شده است: اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا داعِیَ الله. درباره دلیل این نامگذاری نقل شده است که آن حضرت از جانب خداوند متعال مأموریت دارند تا مردم را به سوی پروردگارشان فرا خوانند.
یکی از لقبهای امام مهدی(عج) باسط است. باسط یعنی کسی که نعمت و برکات را گسترده میسازد. در زمان حکومت آن حضرت داد در همه جا گسترده خواهد شد. همه مخلوقات در سایه عدالت آن بزرگوار به آرامش و آسایش دست مییابند و از نعمتهای الهی بهرهمند خواهند شد. هم چنین احکام حیاتبخش اسلام در سرتاسر عالم مورد توجه قرار گرفته، زمینه تشکیل حکومت واحد جهانی بر اساس قوانین الهی فراهم خواهد آمد و ... .
یکی از لقبهای آن حضرت «تمام» است. امام مهدی(عج) را از آن جهت لقب تمام دادهاند که آن حضرت در کمالات اخلاقی، سجایای انسانی، شرافت نسب و خاندان، شوکت و عظمت، رأفت و محبّت و قدرت و سلطنت تام و بیعیب است و احدی از انبیا و اولیا به آن حدّ دست نیافتهاند و توفیقی که امام زمان(ع) در اجرای احکام الهی پیدا کرده هیچ یک از پیامبران و اوصیا پیدا نکرده است.
یکی از لقبهای معروف امام مهدی(عج) لقب «ناطق» است. در زیارت عاشورا آمده است: « ... وَ اَنْ یَرْزُقَنی طَلَبَ ثَارِکُمْ مَعَ اِمامٍ هُدیً ظاهِرٍ ناطِقٍ»؛ از خداوند متعال درخواست میکنم که توفیق انتقام گرفتن از دشمنان شما را به همراه امام و راهنمای ناطق روزیام کند. لقب ناطق را رسولخدا(ص) به حضرت مهدی(عج) دادند و در حدیثی در معرفی تکتک ائمه اطهار:، بیان فرمودند. این لقب از آن رو به امام عصر(عج) داده شده است که ائمه قبلی بر اثر تسلط دشمنان، بسیاری از امور و اسرار را نمیتوانستند بیان کنند؛ چون خطرهای فراوانی اساس اسلام را تهدید میکرد. اما حضرت مهدی(عج) وقتی ظهور کنند از چنان قدرت و عظمتی برخوردار خواهند بود که تمام طاغوتها را سرکوب کرده، همه علوم و معارف را بدون هیچگونه نگرانی بیان، و حکم خداوند را جاری میفرمایند.
«نور آل محمّد» از لقبهای حضرت مهدی(عج) است که ریشه قرآنی دارد. توضیح آن که هر چند نام امام زمان(ع) در قرآن کریم ذکر نشده است ولی در روایات مربوط به تفسیر آیات، در موارد متعدد برخی از آیات به اعمال و ویژگیهای آنحضرت تفسیر یا تأویل یا تطبیق شده است؛ به عنوان مثال آیاتی چون " ... وَالله مُتِمُّ نورِهِ(خدا نور خودش را کامل خواهد ساخت) یا " ... اَشْرَقَتِ الاَرْضُ بِنورِ رَبِّها(زمین به نور پروردگارش روشن میگردد) و " ... َهْدِی الله بِنورِهِ مَنْ یَشاءُ(خداوند هر کس را که بخواهد با نور خودش هدایت میکند) به ولایت حضرت قائم(عج) و ظهور و ارشادات آن حضرت تفسیر شده است.
•وجه¬الله:
مظهر جمال و جلال خدا، سمت و سوى الهى که اولیاى حقّ رو به او دارند.
•باب¬الله:
دروازه همه معارف الهى، درى که خدا جویان براى ورود به ساحت قدس الهى، قصدش می¬کنند.
•نورالله:
نور خاموشى¬ناپذیر خدا، ظاهر کننده همه معارف و حقّایق توحیدى، مایه هدایت ره¬جویان.
•سلالة النّبوّة:
فرزند نبوّت، باقیمانده نسل پیامبران.
•عین الحیوة:
چشمه زندگى، منبع حیات حقّیقى.
•صاحب الزّمان:
اختیار دارِ زمانه، فرمانده کل هستى به اذن حقّ.
•ناموس العصر:
نگهدارنده زمان، کیان هستى دوران.
•نظام الدین:
نظام بخش دین.
•یعسوب المتقین:
پیشواى متقین.