خلیـــــــفه الـــــرحمانـــــــــ

خلیـــــــفه الـــــرحمانـــــــــ

خلیـــــــفه الـــــرحمانـــــــــ/ یکی از القاب امام فرج (عج)
خلیـــــــفه الـــــرحمانـــــــــ

خلیـــــــفه الـــــرحمانـــــــــ

خلیـــــــفه الـــــرحمانـــــــــ/ یکی از القاب امام فرج (عج)

عصبانیت شیطان از دعای فرج

دعا برای تعجیل فَرَج حضرت ولیّ عصر ارواحنا فداه وظیفه‌ای بزرگ بر عهده تمامی شیعیان و دوستان ائمّه اطهارعلیهم السلام است، که می‌بایست این سنّت پسندیده بین ایشان به صورت گسترده‌ای رواج یابد و همگان به این برنامه مهم دینی توجّه کامل داشته باشند و یکدیگر را به آن وادار سازند و نجات دنیا و آخرت خود را در آن ببینند.



 


عصبانیت شیطان

 یکی از موارد نتایج دعا فرج " وحشت و ناراحتی شیطان است، قطعا انسان هر چه به خدا نزدیک تر شده و به ائمه معصومین علیهم السلام توسل جوید شیطان از او دور می شود. دعا کردن برای تعجیل فرج ، مایه فزع و ناراحتی شیطان لعین و دوری او از دعا کننده می‌شود. برای اثبات این مطلب هم دلیل عقلی داریم هم دلیل نقلی:

اول دلیل عقل: بدون تردید دعا برای ظهور، عبادت ارزنده‌ای است که  موجب کمال ایمان و تقرب به درگاه پروردگار سبحان است، و مسلم است که هر چه مؤمن به درگاه خداوند نزدیکتر شود شیطان از او دورتر و بیزارتر می‌گردد. زیرا هر چیزی که در این عالم هست به سنخ و جنس خودش تمایل دارد .انسان هر اندازه در مراتب عبادت و اطاعت کاملتر شود و در کسب اخلاق و صفات پسندیده بیشتر کوشد، به عالم ملکوت نزدیکتر گردد و برای او حقایق بسیاری کشف شود. بنابراین شیطان از او دور می شود.

دعا کردن برای تعجیل فرج(157011) امام عصر علیه السلام در حقیقت دعا برای خودمان و سودمند به حال مان می‌باشد. خود آن حضرت هم به این معنی اشاره فرمودند: أَکْثِرُوا الدُّعَاءَ بِتَعْجِیلِ الْفَرَجِ فَإِنَّ ذَلِکَ فَرَجُکُم‌

دوم دلیل نقلی: در وسائل الشیعه از حضرت امام رضا از پدرانش‌ علیهم السلام آمده که پیغمبر اکرم‌صلی الله علیه وآله فرمود: شیطان پیوسته از مؤمن هراسان می‌ماند، مادامی که بر اوقات نمازهای پنجگانه مواظبت کند، پس اگر آنها را ضایع نماید، شیطان بر او جرئت می‌کند، و او را در گناهان بزرگ وارد می‌سازد. البته هر عبادتی همین طور است که اگر مؤمن آن را به همانگونه که خداوند متعال امر فرموده بجای آورد، او را به خداوند نزدیک کرده و لازمه آن دوری شیطان می‌باشد. هر عبادتی که به نظر شارع مهمتر و عظیم‌تر باشد، آن اثر در آن بیشتر است و آن خاصیّت در آن کاملتر است. مانند نماز و زکات و ولایت و قرائت قرآن و دعا برای تعجیل فرج مولی صاحب الزمان و غیره و هر عبادتی که شرایط قبولی در آن بیشتر باشد، زودتر و کاملتر این نتیجه را می‌دهد. 

در امالی شیخ صدوق از امام صادق علیه السلام از پدرانش از پیغمبر اکرم صلی الله علیه وآله آمده که به اصحاب خود فرمود: آیا خبر دهم شما را به چیزی که اگر آن را انجام دهید شیطان از شما دور می‌شود، همچون دوری مشرق از مغرب؟ گفتند: آری . فرمودند: روزه رویش را سیاه می‌کند، صدقه کمرش را می‌شکند، دوستی کردن در راه خدا و همکاری در کار نیک دنباله‌اش را قطع می‌نماید، استغفار رگ حیاتش را می ‌بُرَد و هر چیزی زکاتی دارد و زکات بدن ها هم روزه است.

دوستی کردن در راه خدا علاوه و بر محبت قلبی، تحابُب (یعنی اظهار محبت به وسیله افعال بدنی) نیز در پی دارد و دعا برای فرج یکی از اعمال دوستی در راه خداست و این محبت، فضیلت بسیاری دارد و در این حدیث به یکی از آثار  آن که دوری شیطان است اشاره شده است.

خلاصه سخن:

یکی از وظایف مهم مسلمانان دعا کردن برای فرج امام زمان عجل الله تعالی فرجه می باشد چون همانطور که خود حضرت فرمودند، فرج ما هم در ظهور و فرج مولایمان حضرت صاحب الزمان علیه السلام می باشد. بنابراین برای رهایی از ظلم و ستم و فساد طغیانگران تاریخ و دوری از شر شیاطین بهترین کار دعاکردن برای تعجیل فرج است.



# منبع:خلیفه الرحمان به نقل از تبیان/مهدویت، 


 

نظرات 2 + ارسال نظر
جواد پنج‌شنبه 29 تیر 1396 ساعت 13:09

خیلی مفید و آموزنده.مرسی

خواهش میکنم.ممنون جواد جان

الصابر چهارشنبه 28 تیر 1396 ساعت 21:15

تحیة لموقع رئیس خلیفة الرحمن. موقعک جمیل حقا. أنا أحب موقعک وبقیة الوقت الذی قدم. أحسنت فی موقعک!

ترجمه نظر:
سلام به رئیس سایت خلیفه الرحمان. سایت شما واقعا خوب است.من سایتتون رو پسندیدم و به بقیه هم معرفی میکنم. احسنت به سایت شما!

پاسخ به نظر:
أشکر لک، قلت بنفسک. شکر/
ترجمه:تشکر میکنم از شما که نظر خودتون رو گفتید. تشکر

امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.